Megállapodás született Érden: a kórház vállalja a védőnői helyiségek takarítását

Hosszú huzavona után megállapodott a kórház és az önkormányzat: szerződésben szabályozzák, kinek a feladata az üzemeltetés és a takarítás.

Megállapodás született Érden: a kórház vállalja a védőnői helyiségek takarítását

Költségfelosztási megállapodást írt alá a Dél-Budai Centrumkórház Szent Imre Egyetemi Oktatókórház és az Érdi Önkormányzat annak érdekében, hogy a kórház által átvett védőnői feladat-ellátáshoz szükséges költségeket megosszák. Az új megállapodás értelmében 2024. január elsejétől teljes egészében a kórház biztosítja a szakmai anyagokat és költségeket, visszamenőlegesen pedig kifizeti az önkormányzat által megelőlegezett, nagyjából 11 millió forintos üzemeltetési költséget.

A megállapodásra sokat kellett várni, és az új szerződés megkötéséig egyes védőnői helyiségeket sem takarítottak, amire több helyi lakos is panaszkodott.

Nemrég írtuk meg, hogy hónapokig nem takarítottak egyes védőnői helyiségeket Érden, mert az önkormányzat és a kórház nem tudott megállapodni abban, hogy kinek a feladata lenne az üzemeltetés és a takarítás. A kórház akkori álláspontja szerint ez önkormányzati feladat, az önkormányzat szerint viszont a kórházé.

A lapunknak nyilatkozó édesanyák szerint vállalhatatlan állapotok uralkodtak a védőnői helyiséghez tartozó mosdóban és a szobában is.

„Semmihez nem mertünk hozzányúlni, mert olyan kosz és mocsok volt. Mikor rákérdeztem, azt a választ kaptam, hogy ezt a problémát már jelezték, de megoldás egyelőre nincs.”

Felosztották a költségeket

Most azonban úgy tűnik, sikerült a feleknek megállapodniuk. A napokban megkötött szerződés értelmében 2024. január elsejétől teljes egészében a kórháznak kell biztosítania a védőnői feladatellátáshoz szükséges anyagokat, például a szájmaszkot, a vizsgálókesztyűt, a fertőtlenítőszereket és a számítástechnikai anyagokat is.

A szerződés szerint a kórháznak ezen felül vállalnia kell a számára ingyenesen átadott ingatlanok használatával felmerülő költségeket is – a használati jogával arányos mértékben. Emellett az eddig felmerült, nagyjából 11 millió forintos üzemeltetési költség megfizetése is a kórházat terheli. A szerződés rendelkezik arról is, hogy a közüzemi díjak fedezetére havonta a kórház közel 476 ezer forintnyi költségátalányt fizet, az ingatlanok rendeltetésszerű használatával együtt járó szolgáltatások tekintetében pedig 2025-re vonatkozóan havi több mint egymillió forintos díjban állapodtak meg a felek.

A megállapodás értelmében a kórház viseli a számára ingyenesen, kizárólagos használatba átadott ingatlanok állagmegóvására vonatkozó költségeket, ugyanakkor az állagmegóváson túl nem vállal kötelezettséget arra, hogy az ingatlanokat korszerűsítse, felújítsa, átalakítsa.

A kórház ezentúl saját személyzettel látja el az érdi védőnői telephelyek takarítását.

A feladatok ellátására a kórház korábban kiírt álláspályázata még most is aktuális.

A felek abban is megállapodtak, hogy az ingatlanokat érintő meghibásodásokat, javításokat a védőnők haladéktalanul, de legfeljebb az észleléstől számított két órán belül jelzik, a Közreműködő – aki jelen esetben az Érdi Városgazda – pedig a kivizsgálást két órán belül megkezdi, és a hiba jellegétől függően maximum 12 órán belül intézkedik.

Az államosítás miatt alakult ki a probléma

A szerződéskötésre azért volt szükség, mert az állam 2023. július elsejével átszervezte a védőnői ellátást, az államosítás következtében pedig a korábban önkormányzathoz tartozó védőnői ellátás a megyei irányító kórházhoz került.

Az érdiek esetében a kijelölt kórház a Szent Imre Kórház lett, ám a 2023. évi szerződés megkötése után a felek nem tudtak megállapodni abban, hogy az üzemeltetés és így a takarítás kinek a feladata lett volna. Az egyeztetési folyamat elhúzódott, s közben a védőnői helyiségek szakszerű takarítása elmaradt.

Ez azért is gond, mert ezekben a helyiségekben történnek a gyermekek és csecsemők számára előírt kötelező szűrések.

Korábban kerestük a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központot (NNGYK), valamint a Pest Vármegyei Kormányhivatal Érdi Népegészségügyi Osztályát is. Arra voltunk kíváncsiak, hogy tudnak-e a problémáról, illetve tettek-e már intézkedéseket.

Választ a napokban végül a Pest megyei kormányhivataltól kaptunk: azt írták, hogy a kormányhivatal higiéniai szemlét végzett az öt érdi védőnői telephelyen. Az egyik védőnői szolgálat felszólítást kapott a takarítás elvégzésére, amelyet a hivatal ellenőrizni fog. Ugyanakkor az általunk megkérdezett édesanyák szerint a takarítás nem a védőnők, orvosok és asszisztensek feladata.

Szabó-Gödri Rita

Címlapkép: illusztráció (forrás: Pixabay)

Source