Mészáros Lőrinc legújabb légitaxija egy 9,6 milliárd forintos magánrepülőgép
Az osztrák bejegyzésű, OE-HOZ lajstromjelű repülő egy Bombardier Challenger 3500. Nyáron érkezett Montreálból Bécsbe, majd onnan Budapestre.

Idén júliusban érkezett Montreálból Bécsbe, majd onnan Budapestre az osztrák OE-HOZ lajstromjelű Bombardier Challenger 3500 privát jet. A légijármű a Mészáros köre által már egy ideje használt OE-HUG jelzésű magángép egy újabb verziója, és mindkét gépet ugyanaz az osztrák repülős cég üzemelteti. Az útvonaladatok alapján a milliárdos családját gyakorta reptető helikopter (OE-XWY) egy ideje rendszeresen felbukkan a repülő budapesti le- és felszállásainál, de más tények is igazolják a 9,6 milliárd forintos magángép és a vállalkozó szorosabb kapcsolatát.
A Mészáros Lőrinc és családja által használt luxushelikopter útvonaladatait vizsgálva több olyan repülőtéri fordulóra is bukkantunk, amikor a Glock Aviation kötelékébe tartozó helikopter nem találkozott az OE-HUG jelzésű magánrepülőgéppel Ferihegyen. Ezért – a légijárművek helyzetét és útvonalait rögzítő ADS-B Exchange oldal segítségével – visszanéztük ezen időszakok nyilvános légiforgalmát.
Kiderült, hogy a helikopter már nem csak az OE-HUG, hanem egy eddig ismeretlen – szintén az osztrák AVCON JET AG üzemeltetésében lévő – Bombardier Challenger 3500 fel- és leszállásaihoz is kapcsolódik.
Az OE-HOZ felbukkanása
Megvizsgáltuk a repülőgép eddigi összes útját, amely alapján több dolog is megállapítható.
A privát jet az észak-amerikai kontinensről, Montreálból érkezett Bécsbe idén július 1-jén. Pár nappal később egy próbakört tett Bécs körül, majd július 10-én átrepült Budapestre, és azóta is ez a bázisa.
A magángép Mészáros-féle kötődése már ekkor, a légijármű Magyarországra érkezésekor egyértelművé vált. A milliárdos vállalkozó családja által használt helikopter (OE-XWY) ugyanis aznap kirepült Bécsbe a magánrepülőgéphez, majd a két légijármű szinte egyszerre érkezett hazánkba.
A helikopter a visszaút során Budaörsön szállt le, nem Ferihegyen, ahol a magángép. Ebből arra következtethetünk, hogy a Mészáros-féle helikopter csupán azt a pilótát vitte ki Bécsbe, aki Magyarországra hozta a privát jetet.

Az OE-HOZ jelzésű privát jet és az OE-XWY jelzésű helikopter útvonalábrája 2024. július 10-én (forrás: ADS-B Exchange)
A Rose d’Or-hoz repült először
A magánrepülőgép első útjai is tovább erősítették a feltételezett kapcsolatot a felcsúti vállalkozó körével.
A privát jet a hazánkba érkezését követően két nappal ugyanis már a dél-francia Hyėres-be, majd onnan még aznap Mallorca szigetére, Palma di Mallorca-ba repült.

Az OE-HOZ jelzésű privát jet útvonalábrája 2024. július 12-én. (forrás: ADS-B Exchange)
A MarineTraffic hajóútvonal- és tengeri analitika szolgáltató adatai alapján a Mészáros érdekeltségébe tartozó Rose d’Or luxusjacht is pont ekkor horgonyzott le a város kikötőjében.

A Rose d’Or luxusjacht útvonalábrája 2024. július 12. és 13. között (forrás: MarineTraffic)
Másnap a repülőgép visszatért Budapestre, ahol a landoláskor felbukkant a Mészáros-féle helikopter is. Ebből arra következtethetünk, hogy az OE-HOZ csak hazahozott valakit vagy valakiket a jachtról.

Az OE-HOZ jelzésű privát jet és az OE-XWY helikopter útvonalábrája 2024. július 13-án (forrás: ADS-B Exchange)
Az OE-HOZ-nak egyébként több olyan útja is volt a nyár folyamán, amikor – bár a helikopterrel nem találkozott – az OE-HUG-gal szinte váltották egymást, és pár nap eltéréssel ugyanarra a desztinációra repült a két gép. Ilyen célpont volt a Francia Riviérán található Cannes, ahová az eddigi adatok alapján az új privát jet legtöbb útja vezetett.
A már említett Mallorca szigetén is többször jártak a gépek: július elején az OE-HUG többször is, július közepén pedig az OE-HOZ. Mindkét repülőgép találkozott a Mészáros-féle helikopterrel Magyarországon, illetve a Rose d’Or luxusjachttal Mallorcán.
Zadarból Mészáros jött a géppel
Az OE-HOZ nemrég, augusztus végén a horvátországi Zadarban is járt, ahol korábban már az OE-HUG is gyakran megfordult. Mint ismeretes, Mészáros Lőrinc – az érdekeltségébe tartozó eszéki sportegyesületen keresztül – egy Zadar közeli szigeten lévő 700 millió forintért vásárolt villa felett is rendelkezik.
Mészáros pár órás zadari látogatása idején egyébként a város kikötőjében horgonyzott a Szíjj László érdekeltségébe tartozó cég Artemy nevű luxusjachtja is.
A repülő budapesti fel- és leszállásakor mindkét esetben ott járt a Mészáros-féle helikopter. A gép budapesti landolását követően pedig Mészáros Lőrinc egyedül szállt be a helikopterbe, majd átrepült vele a Budaörsi Repülőtérre.
Az Átlátszó birtokába került videófelvételen jól látható, amint Mészáros Lőrinc – a repülőgép landolását követően – beül a már ismert OE-XWY jelzésű helikopterbe, és felszáll Ferihegyről.
Bár a repülőgépből való kiszállást a felvétel nem tartalmazza, utánanéztünk a reptér repülőgép-forgalmának. Abból az látszik, hogy ebben az időszakban egyedül az OE-HOZ jelű privát jet érkezett a kisgépes terminálhoz.
A legokosabb utasterű privát jet 9,6 milliárdért
A Mészáros és köre által használt másik, OE-HUG lajstromjelzésű privát jettel azonos márkájú, de újabb típusú Bombardier Challenger 3500 az Aviation Flights repülős oldal nyilvántartása szerint 2024. június 12-én tette meg az első próbaútját az észak-amerikai kontinensen, Kanadában.
Az akkor még kanadai lajstromjelzéssel (C-GOWO) repülő magángép további öt próbautat követően 2024. július 1-jén repült át Bécsbe, az osztrák üzembentartójához, majd onnan pár nappal később Budapestre.
A 2024-es modell újonnani
ára 27 millió dollár, azaz 9,6 milliárd forint.
Az éves fenntartási költsége kevéssel 3 millió dollár, vagyis 1 milliárd forint felett jár. Ez csaknem 7 ezer dolláros, azaz 2,5 millió forintos költséget jelent óránként az Aircraft Cost Calculator oldal adatai alapján.
Mindezért cserébe az OE-HOZ utasai a repülőgép-osztály legokosabb megoldásait kapják a gyártó leírása szerint. Ez többek közt hangvezérlésű utasfülkét és forradalmian új Naugen-üléseket jelent a high-tech multimédiás berendezések és a drót nélküli eszköztöltő és kapcsolódási lehetőségek mellett. Az akár 10 utas számára is kényelmes utazást biztosító privát jet egyébként 980 km/h-ás utazósebességre képes, és több mint 6200 km a hatótávolsága.
Brassai Kornél
Címlapkép: Az OE-HOZ 2024. augusztus elején Budapesten (fotó: Jetphotos/Szabó András)