Nemrég még az angol vármegye kettőben tengődtek, mára globális márkává váltak

A hollywoodi tulajdonosok által írt tündérmese folytatódik Wrexhamben. A mezszponzor a világ egyik vezető légitársasága, a stadion nevét eladták, a helyi sört Amerikában is értékesítik – és még a Walesben se nagyon beszélt walesi nyelvre is odafigyelnek.

Nemrég még az angol vármegye kettőben tengődtek, mára globális márkává váltak

A walesi Wrexham futballcsapatának sztoriját ott hagytuk abba fél évvel ezelőtt, hogy az angol ötödosztályban robog a feljutás felé, az FA-kupából pedig a legjobb 32 között esett csak ki – hollywoodi tulajdonosai, Ryan Reynolds és Rob McElhenney legnagyobb megelégedésére.

A Wrexham azóta feljutott a League Two-ba, ez az angol negyedosztály, és már profliga. (Van néhány angol ligákban játszó walesi csapat, így a Cardiff, a Swansea vagy a Newport, ahogy határ menti angol csapat is játszik walesi ligában.) Sőt nemcsak feljutott, egy meccsen már túl is van. A nyáron a League One-ból kiesett Milton Keynes Dons rögtön le is kevert egy jókora pofont, a vendégek a Wrexham közel két éve tartó hazai bajnoki alapszakas-veretlenségét megszakítva 5-3-ra nyertek. A búslakodás nem tartott sokáig, a Wrexham kedden már a ligakupából verte ki a több mint tíz éve még Premier League-es, ma már csak harmadosztályú Wigant.

A Wrexhamet a negyedosztályba juttató Phil Parkinson a bajnoki rajt előtt még arról beszélt, amiről a tulajdonosok is lépten-nyomon nyilatkoznak: nem lehet más cél, csakis a Premier League. Az edző a tavasszal feljutó lutoniak példáját hozta fel, akik 2014-ben nyerték meg az ötödosztályt, és kilenc év alatt jutottak el az első vonalba. Kerkez Milos csapatával, a Bournemouthszal is példálóztak, ők a megszűnés szélén álltak, amikor megindultak felfelé, és történetük során először 2015/16-ban jutottak a legmagasabb osztályba.

Dől a pénz

A klubra jóval nagyobb figyelem jut, mint néhány Premier League-klubra. Köszönhető ez a Welcome to Wrexham dokusorozatnak is, ami a Sunderland sztoriját feldolgozó Till I Die-hoz hasonlóan követi nyomon a csapat életét a Disney+ csatornán. Mi több: McElhenney épp akkor kezdett érdeklődni egy brit csapat megvásárlása iránt, amikor egy hollywoodi kollégája megmutatta neki a Till I Die-t.

A figyelem mellett a pénz is dől. A sorozat vonzza a nézőket, a csapat nyáron Amerikában turnézott, ezen a szinten ilyen nem szokott történni, a Chelsea és a Manchester United második csapata ellen is játszott. (Utóbbi meccsen sérült meg a tüdeje a csapat sztárjának, a 28 éves Paul Mullinnak, aki az előző bajnokságot 38 góllal zárta, és most jó fél évre kidőlt. Ő volt az, aki tavaly ősszel a konzervatívokat gyalázó F*** THE TORIES! feliratú cipőben akart pályára lépni, de klubja nem engedte, mellesleg a stadion is egy konzervatív választókerületben található.)

A városba soha ennyi amerikai és kanadai turista nem látogatott, a meccsekre pedig, ahová néhány éve még pont akkora kihívás volt bejutni, mint egy Salgótarján-Füzesgyarmatra az NB III.-ban, most szinte lehetetlen jegyet szerezni.

A Wrexham átépítés alatt álló létesítménye – tízezresről 15 ezresre bővítik éppen – a világ legrégibb válogatott meccsnek otthont adó pályája, 1877-ben itt fogadta Wales Skóciát, és kapott ki tőle 4 ezer néző előtt. Ezen a szinten szintén szokatlan, hogy története során először névszponzora (egy kávés cég) lesz a stadionnak, ezt az alábbi a vicces videóban jelentették be a tulajdonosok, valamint a csészét törő Paul Mullin: