Szebb és könnyebb, de még így is kihívás a feltámasztott zombis klasszikus
Felújított verziót kapott a 2006-os Dead Rising. Szebb és könnyebb, de vajon jobb is? The post Szebb és könnyebb, de még így is kihívás a feltámasztott zombis klasszikus first appeared on 24.hu.

Idén 17 éve, hogy megvásároltam az első konzolom egy Xbox 360 képében, és az első játék, ami teljesen magával ragadott, az ekkor még platformexkluzív Dead Rising. A Capcom alkotása az akkor még nem feltétlenül lerágott csont zombis témát dolgozta fel, méghozzá George A. Romero 1978-as klasszikusát, a Holtak hajnalát megidézve, hiszen helyszín egy tipikus amerikai pláza. Főhősünk a fotóriporter Frank West egy tipp nyomán érkezik a Colorado államban található Willamette városkába, ahol rövid időn belül több ezer zombival kell farkasszemet néznie a kapitalizmus helyi fellegvárában.
A Dead Rising már közel két évtizeddel ezelőtt is nehéz játéknak számított, hiszen időre kellett végrehajtani a küldetéseket, a játékállás mentésére csak mosdókban volt lehetőség, a zombik mellett kőkemény főellenfeleket kellett likvidálni, ráadásul a bevásárlóközpont túlélőiért is Frank felelt, az emberek biztos helyre kísérgetése sokszor egészen idegtépő volt a zombitengerben. A játékot viszont pont ez tette különlegessé, a többrétű kihívás, aminek hála minden feladat megoldása, minden ellenfél legyőzése, a szereplők megmentése igazi sikerélménnyé vált.
A Dead Rising a 2006-os debütálását követően több folytatást és mellékszálat kapott, a tízéves évfordulón pedig elérhetővé vált PC-re, PS4-re és Xbox One-ra is. Idén pedig bejelentette a Capcom, hogy készül egy Deluxe Remaster változat, ezúttal a PC mellett PS5-re, illetve Xbox Series S és Series X konzolokra. A megjelenést szeptember 19-re időzítette a kiadó, mi pedig megnéztük, mit nyújt a frissen kiadott változat.
Jóval szebb és valamivel könnyebb
Mikor először hallottam az új verzióról, akkor nagyon megörültem, ugyanis a Capcom a Resident Evil 2 és Resident Evil 3 friss verzióival megmutatta, hogyan kell egy régi játékot a mai igényeknek megfelelően újra kiadni. A lelkesedésemet ugyanakkor némileg letörte, mikor kiderült, hogy a Dead Rising az említett klasszikusokkal ellentétben nem az alapoktól lett újraépítve, a kiadónál a Deluxe Remaster csupán azt jelenti, hogy feljavítják az eredeti grafikát (beleértve a karakterek 3D-s modelljeit), illetve némi finomhangolást eszközölnek a játékmenetet illetően.
A nagyjából 20 ezer forintért kínált játék pedig tényleg nem nyújt ennél többet.

A programot elindítva azt kaptam, ami az emlékeimben élt 2007-ből, az újra kiadott Dead Rising nem érződött se szebbnek, se csúnyábbnak. Ez persze csak az agyam játéka, ami automatikusan „felskálázza” az egykori tapasztalásaimat, hiszen objektívan nézve a látvány igenis sokkal jobb lett, a nagyobb felbontásnak, a magasabb képfrissítésnek, az eredetinél jóval részletesebb, több tereptárgynak és az „újra rajzolt” elemeknek hála. Tesztalanyom 2024-ben szép játéknak nem mondható, de új játékmotor (RE Engine) dolgozik alatta, és emiatt nem is lóg ki a lóláb, a klasszikus verzióhoz viszonyítva pedig tényleg ég és föld a különbség a látványt illetően.
Ez igaz a karaktermodellekre is, akik többek között szép, nagy felbontású, jól kidolgozott arcokat kaptak – itt egyedül az volt furcsa, hogy az összes szereplő közül a főhős átdolgozása a legbénább, az ő új fizimiskájával nem tudtam megbarátkozni.
Ami a konkrét játékmenetet illeti, a bevezetést követően adott a lehetőség, hogy válasszunk az eredeti és az újragondolt irányítás között, és veteránként is érdemes az utóbbit választani, ugyanis itt például már nem az analóg kart mozgatva aktiválhatók a folyamatosan megnyíló speciális mozdulatokat, hanem a megfelelő gombkombinációkat lenyomva, ami sokkal egyszerűbbé teszi a bevetésüket. Szintén pozitív változás, hogy a plázában összeszedett túlélőknek az eredeti megoldásnál egyszerűbben adhatunk parancsokat (például, hogy merre meneküljenek), továbbá immár tudunk egyszerre mozogni és célozni, ami nagyban tudja növelni a túlélési esélyeinket.

Nem elhanyagolható előrelépés, hogy immár látjuk, nagyjából mennyi ideig használhatók a nálunk lévő tárgyak (amik folyamatosan amortizálódnak), könnyebbé vált a tájékozódás az átdolgozott küldetéseket jelző ikonoknak hála, és talán a legfontosabb, hogy megjelent az automatikus mentés. Ez némileg visszavesz a kihívásból, hiszen így nem megy a levesbe a nehezen elért előrehaladás, amennyiben nem látogattunk meg egy mosdót, de elvérzünk egy váratlan helyzetben. Sokak számára ez lesz a legfontosabb újítás, hiszen korábban rengetegen pont ezen funkció hiánya miatt vágták a sarokba a játékot, hogy aztán soha ne vegyék elő többet.
Érdemes megemlíteni továbbá azt is, hogy nem csupán a szereplők külseje változott meg, de új szinkron is készült a játékhoz, ami az eredeti hangok szerelmeseinek nem biztos, hogy tetszeni fog, cserébe viszont immár nincsenek néma karakterek, akiknek a mondandója mindössze szövegként olvasható. Már a rádión keresztül kommunikáló gondnok, Otis minden szövege is ott csenghet a fülünkben.

Ez eddig a legjobb verzió?
A fenti kérdésre az őszinte válasz az, hogy igen, de ennél egy fokkal azért árnyaltabb a kép. Érdemes újra kiemelni, hogy hiába dolgozik a játék alatt az eredetinél modernebb RE Engine játékmotor, ami a Resident Evil 2-t és 3-at is hajtotta, a Dead Rising Deluxe Remaster ettől még csupán egy ráncfelvarrás marad. Kétségtelenül szebb, az irányítás valamivel áramvonalasabb, és megérkezett az automatikus mentés, de
A túlélők mesterséges intelligenciája ugyan valamelyest javult, de ettől még tudnak idegőrlően bénák lenni, a főellenfelek mozgása sokszor nevetséges, a harcrendszer pedig túlságosan fapados a mai sztenderdekhez képest, sokkal inkább múlnak a szerencsén a főellenfelek elleni küzdelmek, mintsem a képességeinken.
Ennek okán az új Dead Rising inkább ajánlható azon veteránoknak, akik a legújabb gépeken, a korábbinál valamivel kiforrottabb formában akarják élvezni régi kedvencüket. Persze az újoncokat sem akarom eltántorítani tőle, de Frank első zombis kalandja az újdonságok ellenére is egy régimódi játék, amibe könnyen beletörhet a bicska, ha az elmúlt évek túlságosan is áramvonalas címeihez vagyunk szokva.
A Dead Rising Deluxe Remaster szeptember 19-én jelent meg PC-re, PlayStation 5-re és Xbox Series S és Series X konzolokra – tesztünk a PS5-ös verzió alapján készült.
The post Szebb és könnyebb, de még így is kihívás a feltámasztott zombis klasszikus first appeared on 24.hu.