Hűtlen kezelés és versenyt korlátozó magatartás miatt nyomoz az NNI a Mészáros-cégeket is érintő tendereknél
Lapunk számolt be a korrupciógyanús esetekről, amelyeket - Vadai Ágnes, az Integritás Hatóság és az ügyészség közbenjárásának köszönhetően - kénytelen vizsgálni az NNI.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) is lerúgta volna az általunk bemutatott korrupciógyanús közbeszerzési eljárások vizsgálatát, de közbelépett a Budapesti IX. kerületi Ügyészség, amely három döntést is felülbírált. Így az NNI Korrupció és Gazdasági Bűnözés Elleni Főosztályának vizsgálnia kell több olyan közpénzes tendert, ahol Mészáros-cégek lett a befutók gyanús körülmények között. Legyen szó flottatenderekről vagy az MCC építkezéseiről.
Tavaly márciusban írtunk arról, hogy néhány tender alaposabb vizsgálata során arra jutottunk, a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Mészáros M1 Autókereskedő Kft. több megbízást is úgy nyert el, hogy extra rövid szállítási határidőket vállalt. Olyan rövideket, amelyekkel még az olyan meghatározó piaci szereplők, mint a Porsche vagy a Mercarius sem tudta felvenni a versenyt, hiába ajánlottak adott esetben jelentősen alacsonyabb árakat.
A Mészáros M1 sikereit egyrészt a felhívásokban szereplő értékelési szempontok tették lehetővé, miután az ajánlatkérők több alkalommal látszólag irreálisan magasra tolták fel a szállítási határidő értékelési súlyszámát. Vagyis a kiírónak fontosabb volt a gyorsaság, mint az ár. Ahogy erre akkor az Átlátszó közbeszerzési szakértője rámutatott, ez azért problematikus, mert feltételezi, hogy az állami cégek nem végeztek előzetes piackutatást, nem indították el időben a közbeszerzési eljárásokat, holott tisztában lehettek vele, hogy a meglévő szerződéseik mikor járnak le.
Emiatt kárt okozott a költségvetésnek azzal, hogy magasabb árat fizettek az autókért azért cserében, hogy előbb megkaphassák azokat.
Másrészt felmerült a kérdés, hogyan tudott olyan rövid határidőket vállalni a Mészáros M1 Kft. (még speciális feltételek esetén is), amire a legnagyobb autókereskedő cégek sem voltak képesek. A legegyszerűbb magyarázat az, hogy a cégnek valamilyen oknál fogva pontosan annyi és olyan speciális felszereltségű gépjármű áll a rendelkezésére, mint amit a pályázat előírt.
Mivel a közbeszerzés célja az államháztartás kiadásainak észszerűsítése, a felelős gazdálkodás és a közpénzek hatékony felhasználása, megkerestük az Integritás Hatóságot, hogy vizsgálják meg, sérültek-e ezek a prioritások a felvázolt esetekben.
A GVH és a rendőrség sem akart nyomozni
Az Integritás Hatóság hatáskör hiányában továbbította panaszunkat a Gazdasági Versenyhivatalnak (GVH), amely azonban „konkrét bizonyítékok hiányában” nem látta indokoltnak versenyfelügyeleti eljárás indítását. Miután erről beszámoltunk, Vadai Ágnes ellenzéki parlamenti képviselő (DK) írásbeli kérdést nyújtott be Polt Péternek azzal, hogy a legfőbb ügyész szerint sértett-e valaki jogszabályt a feltárt esetekben.
Polt feljelentésként értékelte a kérdést, és továbbította azt a Nemzeti Nyomozó Irodának, amely azonban – bűncselekmény gyanújának hiánya miatt – elutasította a feljelentést. Itt azonban nem ért véget a történet.
Az ügyészség felülbírálta a rendőrség döntését
Mint kiderült, az Integritás Hatóság „az anonimizált ügydöntő határozat közzételének határideje alatt az Integritás Hatóság felülbírálati indítványt terjesztett elő”. A Budapesti IX. kerületi Ügyészség helyt adott az indítványnak, hatályon kívül helyezte a nyomozó hatóság határozatát, és
hűtlen kezelés gyanúja miatt nyomozást rendelt el.
A nyomozás elindult, mi pedig közben újabb gyanús tendereket mutattunk be, amelyekben szintén a Mészáros M1 volt érintett.
Versenyt korlátozó magatartás gyanúja
Ahogy arról több cikkben is beszámoltunk, a cég többször nyert úgy flottatendert, hogy az alacsonyabb árajánlatot adó versenytárs végül nem nyújtott be hiánypótlást, így a Mészáros M1 ölébe hullott a győzelem. (Ha éppen úgy alakul, ezt a „szívességet” a Mészáros-cég is viszonozta.) Véleményünk szerint felmerül annak gyanúja, hogy a cégek összejátszanak.
Vadai Ágnes szerette volna megtudni, hogy a legfőbb ügyész mit gondol erről, és újabb kérdéseket nyújtott be. Polt Péter hasonlóan járt el, mint az előző esetben: feljelentésként értékelte a kérdést és továbbított azt. Az NNI azonban ezúttal sem látott bűncselekményre utaló jeleket, és ezt a feljelentést is elutasította.
A Budapesti IX. kerületi Ügyészség azonban ezt a határozatot is hatályon kívül helyezte, és nyomozásra kötelezte a hatóságot.
Az NNI a napokban arról tájékoztatta Vadai Ágnes, hogy versenyt korlátozó magatartás közbeszerzési eljárásban bűntettének gyanúja miatt elrendelték a nyomozást.
Az MCC tendereit is vizsgálják
A flottatenderek mellett a fideszes elitképzőként számon tartott, nagyrészt közpénzből működő Mathias Corvinus Collegium Alapítvány (MCC) építési beruházásait is vizsgálja a rendőrség.
Ahogy azt lapunk feltárta, a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó cég, a ZÁÉV úgy nyerte el az MCC egyik tenderét, hogy az eljárás során a másik tíz jelentkezőből ötöt kizártak előle, főként arra hivatkozva, hogy aránytalanul alacsony árakat ajánlottak meg.
Egy másik közbeszerzési eljárásnál hasonló volt a forgatókönyv: ott a REAG Invest Kft. lett a befutó azután, hogy két másik ajánlattevőt „aránytalanul alacsony” ellenszolgáltatásra, egyet pedig egyéb okokra hivatkozva kizártak.
A bemutatott tenderek kapcsán Vadai Ágnes azt kérdezte Polt Pétertől, hogy szerinte nem kellene-e megvizsgálni, hogy az MCC a közbeszerzéseiben miért zárja ki folyamatosan a legváltozatosabb indokkal a legkedvezőbb ajánlatot adókat. Ezután a szokásos forgatókönyv zajlott le: Polt az NNI-nek továbbította a kérdést, amit feljelentésként értékelt, a hatóság pedig elutasította azt.
A napokban azonban kiderült, hogy a IX. kerületi ügyészség ezt a határozatot is hatályon kívül helyezte, és elrendelte a nyomozást.
Katus Eszter
Nyitókép: Átlátszó montázs