Lukács evangélistát és egy őrt álló osztrák katonát mutató faliképek kerültek elő Veszprémben

A város két különböző pontján bukkantak a képekre, amik a templomfestészet két fontos képviselőjéhez kapcsolódnak. The post Lukács evangélistát és egy őrt álló osztrák katonát mutató faliképek kerültek elő Veszprémben first appeared on 24.hu.

Lukács evangélistát és egy őrt álló osztrák katonát mutató faliképek kerültek elő Veszprémben

A veszprémi Szent Imre-templomban Lukács evangélista, a korábban kanonokházként működő Tejfalusy Házban pedig egy marcona osztrák katona alakja bukkant elő a veszprémi várnegyedben zajló műemléki feltárás során. A most megismert alkotások két délnémet származású, a magyarországi templomfestészetben igen jelentős szerepet játszó alkotó, idősebb, illetve ifjabb Franz Xaver Bucher nevéhez köthetők – olvasható egy szerkesztőségünkhöz befutott sajtóközleményben.

Egy ecsettel a kezében az előtte látható képen dolgozó férfi – ez látható azon a falfestményen, amelyet a kutatók a veszprémi várnegyed megújítása közben a piarista templomban fedeztek fel. A műemléki munkálatok előkészítése során megnyitott kutatóablakban

az előbukkanó férfialaknak csak a fejét látjuk, ám surlófényt használva jól kirajzolódnak a nedves, puha vakolatrétegbe bekarcolt figura testének körvonalai is. 

Azon a helyen – a kupola alatti falszakaszon –, ahol a festményt megtalálták, a hagyomány szerint a négy evangélistát vagy az ő szimbólumaikat szokták elhelyezni, a férfialak körvonalait adó vonalak alapján pedig jól látszik, hogy az alkotó egy festőt formázott meg.

A történeti hagyomány úgy tartja, hogy Lukács evangélista festőművész volt – ő készítette Szűz Mária első portréit, és a római Santa Maria Maggiore-bazilikában lévő Mária-képet is az ő alkotásaként tisztelik. Mindezek alapján nagyon valószínűnek tűnik, hogy a Szent Imre Templomban feltárt freskó Lukácsot ábrázolja. Hogy alakja mindenki számára értelmezhető legyen, az evangélista figurájának körvonalait digitálisan is átrajzoltuk

– mondta el Dr. Nagy Veronika múzeumigazgató, a Work in Progress programsorozat kurátora.

A szakember hozzátette: a most feltárt freskó a délnémet származású, de már Magyarországon született festő, ifjabb Franz Xaver Bucher műve. A

templom falfestései 1840-re készültek el, Bucher alkotásain azonban sokkal inkább egy korábbi korszak, a templomfestészetben rendkívül meghatározó barokk stílusjegyei érvényesülnek, bár a falfestmény színei és egyes részletei már a letisztultabb klasszicizmus világát idézik.

Kiss Dávid

Később, egészen pontosan 1901-ben egy új festékréteg került Bucher alkotása fölé – ez Szirmai Antal nevéhez kötődik. Ő és munkatársai a régi festés felületét felérdesítették, és eltakarták az alsó réteget. Ma ezt az épen megmaradt, fiatalabb kifestést láthatjuk a piarista templom falain, a Szirmai-féle alkotás helyreállításán pedig jelenleg is dolgoznak a restaurátorok. A Lukács evangélistát eltakaró felső réteget leválasztották, ez a részlet a múzeumba kerül majd, a helyén maradó falrész pedig a későbbiekben azt mutatja majd, hogy a XIX. században milyen volt a templom belső tere. Ezt a megoldást hívják a restaurátorok tanúfelületnek.

A Tejfalusy Házban ugyancsak különleges, a világi festészet reprezentatív hagyományait idéző alkotásra bukkantak a szakértők: a műemléki, restaurátori munkák során a sejtelmes, sötét lépcsőházban

egy, a kanonok éjszakai nyugalmát őrző katona alakja tűnt elő.

A Tejfalusy Ház a veszprémi várnegyed egyik legkisebb és legkülönlegesebb épülete, amely korábban néhány más várbeli épülettel együtt a veszprémi káptalanhoz tartozó, egyházi tisztséget betöltő kanonok szállásául szolgált. A földszintjén egy füstös, szabadkéményes konyha, egy pincelejáró, illetve a borok és termények tárolására szolgáló kamrák kaptak helyet, de a személyzetet is itt szállásolták el. A kanonok az emeleten lakott, az ő lakhelyére pedig illetékteleneknek már tilos volt bemenniük –

az elöljáró éjszakai nyugalmát így a lépcsőfordulóban álló élethű katona vigyázhatta.

A lépcsőház földszinti részén még sokkal szerényebb, egyszerű faragott kőből rakott falak láthatók. Nagy valószínűséggel itt igyekezett felfelé a sötétben a vendég az imbolygó gyertyafényben. A fordulóhoz érve aztán megdöbbenhetett a látogató, hiszen a semmiből egy marcona katona állta az útját. Az élethűen ábrázolt alak hófehér zubbonyán ragyognak az aranygombok, jobb kezében ijesztő, szuronyos puskát tart. Aki kétes szándékkal érkezett, az innen bizonyára visszafordult

– magyarázta Nagy Veronika, kiegészítve azzal, hogy az egyenruha díszítése alapján a kutatók úgy látják:

a festmény egy osztrák császári katonát ábrázol.

Kiss Dávid

A marcona figura alakját a délnémet származású, később a Dunántúlon letelepedő, majd a hazai templomfestészetben igen jelentős szerepet játszó idősebb Franz Xaver Bucher festette.

The post Lukács evangélistát és egy őrt álló osztrák katonát mutató faliképek kerültek elő Veszprémben first appeared on 24.hu.