Egy 22 milliárd forintot érő vadonatúj luxusrepülő jelent meg a NER körül
Az OE-LOT idén szeptemberben jött ki a Bombardier kanadai gyárából, azóta a budapesti repülőtér a bázisa. Gyakran együtt mozog a többi neres repülővel, így egyértelmű a kötődés.
Az osztrák OE-LOT lajstromjelű privát jet külsőre szinte megegyezik a korábban Mészáros Lőrinc és más NER-es vállalkozók által használt OE-LEM jelzésű Bombardier Global 6000-rel. A vadonatúj, 2024-es gyártású magánrepülő azonban a gépcsalád egy nagyobb hatótávolságú, 6500-as típusjelzésű változata. Az ára 56 millió dollár, azaz 22 milliárd 120 millió forint.
A jethez már több alkalommal repült a Mészáros-féle helikopter, októberben pedig pár óra különbséggel jött haza a NER-es kötődésű OE-HUG jelű repülővel Bordeaux-ból, ahol a Mészáros borászának nevezett Kalocsai László cége rendelkezik szőlőbirtokkal és szállodával. Az OE-LOT több alkalommal is heteket töltött külföldön az utasaira várva, ami egyértelműen azt jelzi, hogy nem bérelt járat, hanem valakinek az érdekeltségébe tartozik.
A világ minden részén repülőgépeket fotózó hobbiközösség, az úgynevezett „plane spotterek” Budapesten készült fotóit nézegetve bukkantunk rá egy ismerősnek tűnő magánrepülőgépre.
Elsőre úgy tűnt, hogy az elmúlt években elhíresült OE-LEM lajstromjelzésű Bombardier Global 6000-et látjuk egy új „rendszámmal”, de kiderült, hogy nem. Ez egy másik, vadonatúj, 2024-es gyártású Bombardier Global 6500-as modell, melynek több más, Budapesten állomásozó luxusgéphez hasonlóan az osztrák AvconJet az üzembentartója.
Egy charterutakat szervező cég ismertetője szerint ennek a repülőgéptípusnak az
újonnani ára 56 millió dollár, azaz 22 milliárd 120 millió forint.
A magángép – az útvonaladatai szerint – 2024. szeptember 4-én hagyta el a kanadai gyárat, és repült át Montreálból először Bécsbe, majd pár nappal később onnan Budapestre. A magyar főváros nemzetközi repülőtere azóta is bázisa a privát jetnek: innen indul útnak, és ide is érkezik vissza.
Mindez arra utal, hogy az OE-LOT lajstromjelű gépet – valamilyen pénzügyi konstrukcióban – Budapesten „vette” valaki, amely abból is sejthető, hogy a repülőnek több olyan útja is volt, amikor egy vagy akár több mint két hétig külföldön maradt az utasával. Ez pedig egyértelműen azt mutatja, hogy nem egyszerű, alkalmi bérlésről van szó: a privát jetet ilyenkor a „tulajdonos” vagy hozzá köthető személyek használják.
Luxus a felhők felett
A gyártó internetoldalán található ismertető alapján a nagy hatótávolságú, 2024-es gyártású Bombardier Global 6500-as repülőgép a kategóriája egyik csúcsmodellje. Az oldalon bemutatott fotók magukért beszélnek: a belső tér kivételes luxust képvisel, mely számos kényelmi és technikai megoldással párosul.
Ilyen például a koncertélményt ígérő hangtechnika és a 4K-s szórakoztató rendszer, melyet díjakkal elismert Nuage ülőgarnitúra és több állású dívány kényelméből élvezhetnek az utasok. Az OE-LOT privát jeten mindezen felül szupergyors és minden magasságban megbízható internetszolgáltatás működik.
A repülőgép speciális szárnykialakítása jelentősen csökkenti a turbulencia okozta rázkódásokat, így a 17 utas szállítására alkalmas jet 960 km/órás utazósebességgel hasíthatja az eget, és akár 12223 km-es utat tehet meg egyetlen tankolással, leszállás nélkül.
Nem akarják, hogy szem előtt legyen
Úgy tűnik, hogy az OE-LOT jelzésű privát jet használói nem szeretnék, hogy a repülőgép útjai követhetők, illetve visszanézhetők legyenek. Ezt bizonyítja, hogy a magángép útvonaladatai a legtöbb repülőgép-figyelő oldalon blokkolva vannak.
A légi járművek rádiójelei alapján útvonaladatokat gyűjtő és szolgáltató ADS-B Exchange oldalon azonban erre nincs lehetőség. A repülőgép útvonaladatai itt hozzáférhetők, igaz, itt is nehezebb a szokásosnál a repülőgépre való rátalálás.
Az OE-LOT lajstromjelzésre keresve ugyanis az oldal még a LAUDA Motion légitársaság egyik AIRBUS A320-as utasszállítóját dobja fel, ami korábban viselte ezt a lajstromot.
Ha a gép egyedi, úgynevezett HEX-azonosítója alapján indítunk keresést, akkor már az új OE-LOT útvonaltörténetét láthatjuk. Viszont mivel az azonosító korábban egy 2017-ben lezuhant helikopterhez (OE-XGM) tartozott, még annak fotója látható a profiloldalon, és a térképen is egy helikopter-piktogram jelzi a légijármű helyzetét.
Az ADS-B Exchange oldal mögött működő közösség egyik szakértője szerint egyáltalán nem ritka, hogy egy repülőgép korábban más légijárműhöz tartozó azonosítókat kap. Az OE-LOT esetében azonban, miután más jel is utal a rejtőzködésre, nem kizárt, hogy a „terelés” szempont volt a lajstromjel, illetve az egyedi HEX-azonosító kiválasztásakor.
A szakértő ugyanakkor megjegyezte: ez csak az első pár hónapban lehet eredményes, előbb-utóbb ugyanis a repülőgépeket figyelő spotterek vagy más repülős közösségek tagjai észlelik a változást, és frissítik az adatbázisokat.
Hol járt eddig az OE-LOT?
Bár a repülőgép még nem túl sok helyen járt, máris sejthető, hogy kapcsolatban áll a NER legfelsőbb köreivel.
Október 3-án például a másik két NER-jet (OE-HUG, OE-HOZ) által is gyakorta látogatott franciaországi Bordeaux-ba repült. Az út alkalmával a budapesti felszálláshoz a Mészáros-féle helikopter (OE-XWY) vitt hozzá utasokat. Mint az a képen is látható, ekkor még helikopterként jelent meg a privát jet az oldal útvonaltérképén.
Mint azt a 24.hu korábban megírta, Bordeaux környékén vásárolt – a Mészáros Lőrinc borászának titulált – Kalocsai László egyik érdekeltsége 60 hektáros történelmi szőlőbirtokot.
A területen álló korabeli épületegyüttes felújítását követően nemrégiben szálláshelyet is nyitott Kalocsai egy magyar üzlettársával, Bai Edit tokaji borásszal, akivel – a 444.hu cikke szerint – e célból közös francia vállalkozást is létrehoztak.
Az OE-LOT útja előtt pár nappal, október 1-jén egy másik – a hvg360 által korábban felfedezett – OE-HUG lajstromjelű privát jet is Bordeaux-ba látogatott, majd a két repülőgép egy napon, pár óra eltéréssel jött vissza Budapestre.
Október 19-én az OE-LOT Dubajba repült. Közvetlenül a repülőgép indulása előtt ezúttal is ott járt Ferihegyen a Mészáros-féle helikopter, amely a szokásos módon most is a Budaörsi Repülőtérről érkezett, majd oda is tért vissza, miután letette az utasait.
A magángép viszont több mint két hétig Dubajban tartózkodott. Ez a tény arra utal, hogy a repülőgépet nem egyszerűen bérelte valaki, hanem szorosabb kötődése van jethez, vagy annak tulajdonosához. Egyszerű bérléskor ugyanis nem lenne kifizetődő, hogy a luxusrepülő heteket várakozzon az utasára, illetve a visszaútra.
Az OE-LOT legutóbb, november 16-án a Dél-Afrikai Köztársaságba repült, Upington városába, ahol egészen november 23-áig maradt. A privát jet tehát ezúttal is megvárta az utasát, és csaknem egy hétig parkolt egy helyszínen.
A magángép végül november 24-én, kora hajnalban landolt Budapesten, ahol az OE-XWY lajstromjelű helikopter várta, mely a Budaörsi Repülőtérre vitte az utas(oka)t.
Egyébként a privát jet első Magyarországról induló útja is Afrikába vezetett, akkor Botswanába repült, Maun városába.
Mi lett az OE-LEM-mel?
Az rzjets.net repülős oldal adatai alapján a NER korábbi repülőjét, a 2017-es gyártású Bombardier 6000-es jetet 2018 márciusában vásárolta meg a Starboard Aviation Holding Ltd. a gyártótól, és ugyanekkor került be az osztrák lajstromnyilvántartásba OE-LEM jelzéssel.
A tulajdonosról eddig egyáltalán nem volt ismeretünk, hiszen az osztrák lajstromjegyzékben – a magyarral ellentétben – a tulajdonos kiléte nem nyilvános adat.
De sokkal okosabbak még így sem lettünk, hiszen a feltüntetett cég csak egy, a Brit Virgin-szigeteken bejegyzett, más cégek képviseletét ellátó vállalkozás, melynek nevéből arra következtethetünk, hogy repülőgépek tulajdonosait képviseli, és rejti el a kíváncsi szemek elől.
Ez a fajta rejtőzködés egyáltalán nem ismeretlen a számunkra, hiszen hasonló cégháló felgöngyölítését követően talált rá az Átlátszó a NER-es vállalkozók által használt három luxus yacht (Lady MRD, Artemy, Seagull) végső tulajdonosára, Szíjj Lászlóra.
Az OE-LEM jet egykori megvásárlását követően egyébként az az osztrák International Jet Management lett az üzembentartója, mely a legfrissebb iparági hírek szerint nemrég beolvadt a szintén osztrák AvconJetbe. Ez utóbbi vállalkozás több osztrák lajstromjelzésű, de budapesti bázisú gépet is üzemeltet, többek közt a most vizsgált OE-LOT lajstromjelzésűt is.
A Starboard Aviation, vagyis a végső tulajdonost képviselő cég 2023 november végén eladta az OE-LEM jelzésű repülőgépet a WMB Global 2018 LLC-nek (Padel Development Company), mely a Florida állam béli Opa Lockában van bejegyezve. A repülőgép akkor amerikai nyilvántartásba került, leadta az osztrák OE-LEM lajstromot, és helyette új, amerikai lajstromjelzést (N575BG) kapott.
Brassai Kornél
Címlapfotó: Az OE-LOT lajstromjelzésű magángép első leszállása a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre 2024. szeptember 7-én. (Fotó: Nagy Dániel)